Sayın
Cumhurbaşkanı bugün (14/12/2016) muhtarlarla yaptığı
toplantıda, ülkede milli seferberlik ilan ettiğini açıkladı.
Seferberlik
ile ilgili düzenlemeler, Anayasanın 122. maddesinde ve 2941 sayılı
Seferberlik ve Savaş Hali Kanununda yer almaktadır.
2941
sayılı Seferberlik ve Savaş Hali Kanununun 3.
maddesinde;seferberliğin ne olduğu,seferberliğin genel ve kısmi
olabileceği,genel seferberliğin ve kısmi seferberliğin ve
seferberlik halinin tanımları yapılmış ve anılan yasanın 10.
maddesinde de, hangi hallerde ve koşullarda seferberlik halinin ilan
edilebileceği ve seferberlik ilanına yetkili olan organ, açık bir
şekilde belirtmiştir.
2941
sayılı Seferberlik Ve Savaş Hali Kanunun 3. maddesinde;
Seferberlik;Devletin
tüm güç ve kaynaklarının, başta askeri güç olmak üzere,
savaşın ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde hazırlanması,
toplanması, tertiplenmesi ve kullanılmasına ilişkin bütün
faaliyetlerin uygulandığı; hak ve hürriyetlerin kanunlarla kısmen
veya tamamen sınırlandırıldığı hal olarak,
Genel
Seferberlik: Ülkenin tümüne yönelik bir tehdidin karşılanması,
mevcut bütün güç ve kaynakların kullanılabilmesi için ülkenin
bütününde uygulanan seferberlik olarak,
Kısmi
Seferberlik: Ülkenin bir veya birden fazla bölgesinde uygulanan ve
bütün güç ve kaynakların kullanılmasını gerektirmeyen
seferberlik olarak,
Seferberlik
Hali: Seferberlik faaliyetinin başlatıldığı gün ve saatten,
kaldırıldığı güne kadar devam eden durum olarak tanımlanmıştır.
2941
sayılı Seferberlik ve Savaş Hali Kanununun 10. maddesinde
ise,hangi hallerde seferberlik ilanına karar verilebileceği açıkça
belirtilmiştir.
2941
saılı kanunun 10. maddesine göre;
Savaşı
gerektirecek bir durumun baş göstermesi,
Ayaklanma
olması,
Vatan
veya cumhuriyete karşı kuvvetli ve eylemli bir kalkışmanın
ortaya çıkması,
Ülkenin
ve milletin bölünmezliğini içten ve dıştan tehlikeye düşüren
davranışların ortaya çıkması,
Hallerinde
genel veya kısmi seferberlik ilanına karar verilebilir.
Kanunun
10. maddesine göre; genel veya kısmi seferberlik ilanına, Milli
Güvenlik Kurulunun da görüşünü aldıktan sonra,
Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu
yetkili olup, seferberlik ilanı kararında,
seferberlik uygulanmasının başlayacağı gün ve
saat belirtilir. Bu karar, derhal Resmi Gazete'de yayımlanır ve
aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisinin onayına sunulur.
Türkiye Büyük Millet Meclisi toplantı halinde değilse hemen
toplantıya çağırılır.
Şu
anda ülkemizde yaşanan olaylara baktığımızda, ülkemizde bir
seferberlik ilanının koşullarının varlığı inkar edilemez.
Ancak,
Anayasamızda ve 2941 sayılı Seferberlik ve Savaş Hali
Kanununda,milli seferberlik ilanı gibi bir kavrama yer verilmediği
gibi,Milli Güvenlik Kurulunun görüşünü almadan ve kendi
başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulunun kararı
olmadan,Cumhurbaşkanına; tek başına alacağı bir kararla
seferberlik ilan etme yetkisi verilmemiştir. Anayasanın 6.
maddesine göre, cumhurbaşkanı dahil, hiçbir kimse veya organ
kaynağını Anayasadan almayan bir Devlet yetkisi kullanamayacağına
göre, Sayın Cumhurbaşkanı tarafından ilan edilen ve muhtarlar
toplantısında açıklanan milli seferberliğin,Anayasa ve ilgili
yasadaki seferberlikle bir alakası yoktur.
Sayın
Cumhurbaşkanının; ülkemizin içinde bulunduğu, seferberlik
ilanını gerekli kılan ağır koşullarına işaret ve vurgu
yaparak,ülkenin bir an önce bu ağır koşullardan kurtularak
selamete çıkması için, tüm halkımızı daha
hassas,duyarlı,dikkatli ve sorumlu davranmaya davet olarak
değerlendiriyor ve ülkesini seven naçizane bir vatandaş olarak,
halkımızdan beklenen hassasiyeti,duyarlılığı ve sorumlu
davranışı, en başta bizi yönetenlerden de beklediğimizi
belirtmek istiyoruz. 14.12.2016
Güner
YİĞİTBAŞI
Hukukçu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder