1 Nisan 2021 Perşembe

MECLİS BAŞKANI ELİYLE MECLİSE SARAY DARBESİ

 



Önceki gün (31/03/2021) Mecliste; kamuda işe alınacaklar hakkında yapılacak güvenlik soruşturmasına ilişkin yasa teklifinin maddelerine geçilmeden önce, geneli oylanmış ve salt çoğunluğu sağlayan muhalefet milletvekillerinin ret oylarıyla, yasanın maddelerine geçilmesi reddedilmiştir.

Meclis İçtüzüğüne göre;reddedilen bu yasanın, aynı yasama döneminde,bir yıl içinde tekrar meclise getirilerek oylanması mümkün olmadığı için,bu yasanın çıkarılmasını mutlak surette isteyen Saray;Cumhur İttifakının meclis üstünlüğüne rağmen;bu yasa teklifinin, muhalefet milletvekillerinin ret oylarıyla reddedilmiş olmasını, bu mağlubiyeti,hazmedememiş, içerlemiş ve Meclis Başkanını devreye sokarak, reddedilen yasa teklifinin, yeniden oylanmasını emretmiş olmalı ki;Meclis Başkanı, kollarını sıvayarak, İçtüzük hükümlerini eğip bükerek,yasanın yeniden oylanmasını temin amacıyla,konuyu meclisin oyuna sunarak,dün (01/04/2021)tam kadro meclise doluşan Cumhur İttifakı milletvekillerinin oylarıyla,önceki gün reddedilen yasa teklifinin yeniden oylanmasının önü açılmıştır.

Bu,millet iradesinin tecelli ettiği,duvarında “Hakimiyet Kayıtsız ve Şartsız Milletindir” ibaresi yazılı olan Türkiye Büyük Millet Meclisine yönelik olarak,hem de Meclis Başkanı aracı yapılarak gerçekleştirilen hukuk ve anayasa dışı bir darbedir.

Oylama; Anayasada, kanunlarda ve İçtüzükte açık veya gizli oylama yapılmasının zorunlu olduğu belirtilmeyen bütün hususlarda kaide olarak başvurulan, üyelerin el kaldırması, tereddüt halinde ayağa kalkmaları, beş üyenin ayağa kalkarak teklif etmesi halinde de, salonda olumlu ve olumsuz oy verenlerin ikiye bölünerek sayılmaları suretiyle yapılan işaret oylaması şeklinde yapılmıştır.

Meclis İçtüzüğünün 141.maddesine göre,işaretle yapılan oylamalarda;

Başkan, oylama yapılacağını bildirerek, önce oya sunulan hususu kabul edenlerin, sonra kabul etmeyenlerin el kaldırmasını ister.

İşaretle oylama sırasında, oya sunulan hususun lehinde ve aleyhinde el kaldıranları, Başkan ile kâtip üyeler beraberce sayarak tespit ederler.

Aralarında anlaşamadıkları veya oyları tespit edemedikleri hallerde, Başkan, oylamanın ayağa kalkmak suretiyle tekrarlanacağını bildirir.

Ayağa kalkmak suretiyle oylamaya başvurulmasından hemen sonra, bir arada ayağa kalkan beş milletvekili, sonucun açıkça anlaşılmadığı gerekçesiyle oylamanın tekrarlanmasını isterlerse, oylama salonda ikiye bölünmek suretiyle yeniden yapılır.

Oylama sonucu, Başkan tarafından Genel Kurula “kabul edilmiştir” veya “kabul edilmemiştir” denmek suretiyle ilân olunur.

Dün işaretle yapılan oylamada;sayım sırasında,başkan ile katip üyeler arasında bir anlaşmazlık çıkmamış,oyların tespit edilememesi gibi bir durum çıkmamış,başkan oylamanın ayağa kalkmak suretiyle tekrarlanacağını bildirmemiş,ayağa kalkmak suretiyle oylama tekrarlandıktan hemen sonra,bir arada ayağa kalkan beş milletvekili,sonucun açıkça anlaşılamadığı gerekçesiyle,oylamanın tekrarlanmasını istememiş ve oylama sonucu başkan tarafından genel kurula “kabul edilmemiştir” denmek suretiyle ilan edilmiştir.

Bu şekilde yasa teklifinin genel kurulda bulunan muhalefet milletvekillerinin salt çoğunluk oylarıyla reddi kesinleşmiştir.

Birleşimin kapanmasından sonra divanda bulunan katip üyelerden biri veya iktidar grup başkan vekili veya bir milletvekili tarafından yapılan itiraz, içtüzüğe göre geçersiz ve usulsüzdür.Mızıkçılıktır.

İçtüzüğün 141. maddesinde işaretle oylamanın usulü, açık bir şekilde belirtmiş olup,bunun dışındaki,oylamanın tamamlanıp sonucunun ilanından ve de birleşimin kapatılmasından sonra yapılan itirazların hiçbir geçerliliği yoktur.

Zira,oylama sonucunun başkan tarafından ilanından ve birleşimin kapanmasından, meclis genel kurulunun dağılmasından sonra,sonuca ve oylamaya itiraz edilerek,ertesi veya sonraki bir gün, oylamanın,aynı koşullarda aynı sayıdaki milletvekilleriyle yenilenmesi, mümkün değildir.

Oylamanın, daha sonraki bir gün tekrarlanmasının tartışılarak karara bağlanacağının ilanı üzerine,sonucu hazmedemeyen iktidar milletvekillerinin tam kadro meclise gelerek oylamanın tekrarı yolunda oy kullanack olmaları önceden belli olup;keza,iktidar çoğunluğu tarafından, oylamanın tekrarlanmasına karar verilmesi halinde,oylamanın tekrarlanacağı gün tüm iktidar milletvekillerinin tekrar genel kurula gelerek,önceden usulüne göre reddedilen yasaya olumlu oy vererek kabul edecekleri de kesindir.

Bu koşullarda yapılacak olan tekrar oylamada, ilk oylamanın yapıldığı andaki meclis aritmetiği ve yapısına göre reddedilen yasa teklifinin kabul edilmesi, anayasaya ve içtüzüğe aykırıdır.

Demokrasi,çoğunlukçu değil çoğulcu bir rejimdir,muhalefetin oylarıyla alınan bir karar da geçerli olmalıdır.

İktidar çoğunluğunun olmadığı,ancak toplanma için yeterli bir sayıda milletvekilinin bulunduğu meclis genel kurulunda,muhalefetin salt çoğunluğuyla karar alındığında, bu kararın geçerliliği tartışılmamalıdır.

Meclis çoğunluğunu elinde tutan iktidar ve onun saraydaki liderinin;mecliste AKP ve MHP milletvekilleri toplamı muhalefetten daha fazladır, oylamada bulunmuş olsalardı,yasa teklifi kabul edilecekti,oylamanın yapıldığı sırada iktidar milletvekillerinin salonda bulunup oy kullanamamış olmaları nedeniyle,oylama tekrarlanmalıdır deme hakları yoktur.

İktidar çoğunluğu,kendi hatasından kaynaklı yenilgileri hazmtmek zorundadır,bu demokrasinin bir gereğidir.

Yapılan;meclise ve millet iradesine yönelik bir darbedir,muhalefeti yok saymaktır,suçtur ve bir demokrasi ayıbıdır. 02/04/2021


Güner YİĞİTBAŞI

Hukukçu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder