Nevşehir CHP
İl Başkanlığının 29/10/2019 Cumhuriyet Baayramı günü saat
14.00 de yapacağı Cumhuriyet yürüyüşüne Nevşehir Valiliğince
izin verilmediğini, basından üzülerek ve hayretler içinde
öğrenmiş bulunuyoruz.
Aslında
üzülerek demek daha doğru olur,hayret edecek bir durum yok çünkü.
Cumhuriyet ve
ATATÜRK düşmanlarının kol gezdiği, en başta diyanet olmak
üzere,tüm Devlet kurumlarını işgal ettiği,korunup kollandıkları
bugünlerde, Nevşehir Valisinden gelen bu yasaklama kararına,aslında
hayret etmemek gerekiyor.
Sözde
demokratik bir ülkede yaşıyoruz öyle değil mi?
T.C.Anayasası;
Madde-1Türkiye
Devleti bir Cumhuriyettir.
Madde-13 Temel
hak ve hürriyetler, özlerine dokunulmaksızın ................
ancak kanunla sınırlanabilir. Bu sınırlamalar, Anayasanın sözüne
ve ruhuna, demokratik toplum düzeninin ve lâik Cumhuriyetin
gereklerine ............. aykırı olamaz.
Madde-34
Herkes, önceden izin almadan, silahsız ve saldırısız toplantı
ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahiptir.
Toplantı ve
gösteri yürüyüşü hakkı;ancak, millî güvenlik, kamu düzeni,
suç işlenmesinin önlenmesi, .............. başkalarının hak ve
özgürlüklerinin korunması amacıyla ve kanunla sınırlanabilir.
2911 sayılı
Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu;
Madde-1 Herkes,
önceden izin almaksızın, bu Kanun hükümlerine göre silahsız ve
saldırısız olarak kanunların suç saymadığı belirli amaçlarla
toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahiptir.
Madde-4
İstisnalar.Yani, bu kanuna tabi olmayan hiçbir şekilde
yasaklanamayacak toplantı ve gösteri yürüyüşleri, bu 4.madde de
sayılmıştır.Buna göre;”Kanunlara uymak, kendi kural ve
sınırları içinde kalmak şartıyla, kanun veya gelenek ve
göreneklere göre yapılacak toplantı, tören, şenlik, karşılama
ve uğurlamalar”2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri
Kanununa ve bu kanunda gösterilen yasak ve sınırlamalara tabi
değildir.
Sizlere,
Anayasanın ve uygulama yasası olan 2911 sayılı Toplantı Ve
Gösteri Yürüyüşleri Yasasının ilgili maddelerini,aynen alınt
yaparak sunmuş bulunuyoruz.
12.Eylül
Askeri Darbesinin liderleri tarafından yapılarak uygulamaya konulan
ve bazı maddelerinin değiştirilmesine rağmen, hala yürürlükte
olan darbe anayasasının 34.maddesine ve 2911 sayılı yasanın 1.
maddesine göre,herkes, önceden izin almadan, silahsız ve
saldırısız toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına
sahiptir.Bunu biz söylemiyoruz darbe anayasasının 34. maddesi ile
ilgili yasanın 1. maddesi söylüyor bunları.
Darbe anayasası
bu hakkın;ancak, millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin
önlenmesi, başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması
amacıyla ve kanunla sınırlanabileceğini öngörüyor.
CHP'nin
Cumhuriyet yürüyüşüne izin vermeyerek yasaklayan Nevşehir
Valisi;Anayasada ve ilgili yasada, bu özgürlüğü sınırlama
nedeni olarak gösterilen hususları, bir şablon olarak sıralayarak
yasaklama kararına gerekçe yapmıştır.
Her şeyden
önce şu bilinmelidir ki;Cumhuriyet Bayramının kutlandığı
gün,yani 29.Ekim günü Nevşehirde yapılmak istenen Cumhuriyet
yürüyüşü;2911 sayılı yasaya tabi,rutin olağan bir toplantı
ve gösteri yürüyüşü değildir.Bu yürüyüş;Cumhuriyet Bayramı
kutlaması içinde yer alan,29.Ekim gününü bayram olarak ilan eden
yasadan kaynaklı,toplantı,şölen ve şenlik vasfında bir
Cumhuriyet Bayramını kutlama yürüyüşüdür.Bu Cumhuriyet
yürüyüşü,29.Êkimi Cumhuriyet Bayramı olarak kutlamamıza
olanak tanıyan yasadan kaynaklı, bu yasaya göre yapılan bir
kutlama,tören ve şölen olduğu içindir ki;Nevşehir
Valisinin,kanunlara uymak, kendi kural ve sınırları içinde kalmak
şartıyla yapıldığı sürece, bu kutlama yürüyüşünü
yasaklamaya kesinlikle hak ve yetkisi yoktur.Bu yasaklama, bir
özgürlük ve Anayasa ihlali ve bir anayasa suçudur.
Dini gelenek ve
göreneklere göre yapılan cenaze törenleri,cenaze eşliğinde
yapılan ve trafiği dakikalarca felç eden,başkalarının hak ve
özgürlüklerini geçici olarak ihlal eden, onları trafikde uzun
süre bekleten uzun cenaze kortej ve yürüyüşleri, nasıl
yasaklanamıyorsa,bu ülkenin en önemli milli bayramında,ülkenin
ana muhalefet partisi olan CHP Nevşehir İl Başkanlığının
düzenlediği Cumhuriyet yürüyüş de, asla yasaklanamaz.
Kaldı ki;bir
an için,bu yürüyüşün de,2911 sayılı toplantı ve gösteri
yürüyüşü yasasının kapsamı içinde kaldığını kabul etsek
dahi,yasal dayanağı olan, şölen ve Cumhuriyet Bayramını kutlama
amaçlı bu Cumhuriyet yürüyüşünde, anayasanın ve yasaların
belirttiği sınırlamaların koşulları asla yoktur.
Kamu düzenini
sağlamak,suç işlenmesini önlemek,yürüyüşün güvenli ve kamu
düzeninin bozulmadan yapılmasını sağlamak için gerekli olan
emniyet tedbirlerini almak, yasakçı bu valinin en temel görevidir.
Bize
göre,anayasadan,toplantı ve gösteri yürüyüşleri yasasından
habersiz,yasakçı ve Cumhuriyet düşmanı olduğunu gösteren bu
vali, derhal görevden alınmalıdır.
Şimdi, tüm
okurların;ağlanacak bu halimize gülmeye başladıklarını,bu
yönetim mi bu valiyi görevden alacak diye bana sorduklarını,görüp
duyar gibi oluyorum.
Hepinizin
Cumhuriyet Bayramı,bugünden kutlu ve mutlu olsun.27/10/2019
Güner
YİĞİTBAŞI
Hukukçu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder