Erken seçim
bekleniyordu.Ancak, erken seçim tarihinin 24.Haziran.2018 olarak
belirlenerek, bir baskın seçime dönüştürülmesi,haklı olarak
akıllara bazı soru işaretlerini getirmektedir.
Burada en
önemli soru şudur;AKP Genel Başkanı ERDOĞAN,bugüne kadar
yaptığı seçime yönelik tüm konuşmalarında, İYİ Partiyi ve
genel başkanı AKŞENER'i hiç muhatap almadı ve onun
eleştirilerine en ufak bir ceavap dahi vermedi,AKŞENER'e karşı
sessiz kaldı ve adeta onu yok saydı,eleştirilerinin odağına,
sürekli CHP lideri KILIÇDAROĞLU'nu koydu.ERDOĞAN'ın bu tutumu;
acaba, İYİ Partinin ve AKŞENER'in seçim dışında
tutulacağının,iktidara yakın tavırlar sergileyenYSK tarafından
İYİ Partiye veto uygulanacağının işaret fişeği midir?
Sorusunu akıllara getirmektedir.
YSK;
16/Nisan/2017 tarihinde yapılan Anayasa değişiklik
referandumunda,yasanın açık hükmüne aykırı olarak,mühürsüz
zarfların dahi geçerli olduğuna ilişkin kararını,milli iradeye,
halkın oylarına saygı olarak gerekçelemişti.
Biz de şimdi
diyoruz ki; madem öyle,YSK gerçekten milli iradeye ve temsilde
adalet ilkesine saygılı ise,nedenlerini aşağıda açıklayacağımız
gibi, İYİ Partinin seçimlere katılmasına engel hiçbir hüküm
içermeyen Siyasi Partiler Yasasının 36. maddesinin kötü
yazılışını aleyhe yorumlayarak ve de 298
sayılı
Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında
Kanunun 14.maddesinin 4.fıkrasında yer alan ve konuya tam bir
açıklık getiren hükmü görmezlikten gelerek, İYİ Partiy'e
seçim engeli getiremez.
YSK; önümüzdeki
günlerde, tam bir tarafsızlı ve demokrasi sınavı verecektir,bu
sınavın sonucunu heycanla bekliyoruz.
Gelelim,
YSK'nın dikkate alması ve uyması gereken asıl konumuza.
İYİ Parti
sözcülerinin beyan ettiği gibi, 10/Aralık/2017 tarihinde yapılan
1.Olağan Büyük Kongre, Siyasi Partiler Yasasının 36. maddesinde
seçime katılma şartı olarak gösterilen,illerin en az yarısında
teşkilat kurma koşulu yerine getiridikten sonra
yapılmışsa,seçimlere katılmak için hiçbir sorun
bulunmamaktadır.
Şayet,1.Olağan
Büyük Kongrenin yapıldığı 10/Aralık/2017 tarihi itibariyle
illerin en az yarısında parti teşkilatı kurulmamış ise, yani
10/Aralık/2017 de yapılan Büyük Kongre,henüz illerin en az
yarısında teşkilat kurulmadan yapılmışsa, 10/Aralık/2017
tarihinin baz alınması mümkün olmayacaktır.
Ancak,10/Aralık/2017
tarihli1.Olağan Büyük Kongre;illerin yarısında teşkilat
kurmadan önce yapılmış olsa dahi,bize göre,seçimlerden en az
altı ay önce önce, illerdeki teşkilatlanmayı bitiren, en az
yarısında teşkilatlandıktan sonra,1.Nisan.2018 tarihinde büyük
kongre yapıldığı için, seçimlerin yapılacağı 24.Haziran.2018
tarihinden en az altı ay önce illerin en az yarısında teşkilatını
kurmuş olan İYİ Parti, 1.Nisan.2018 de yapılan Büyük Kongre baz
alınsa dahi, seçimlere katılabilecektir. Bize göre Siyasi
Partiler Yasasının 36. maddesinde yer alan,oy verme gününden en
az altı ay önce illerin yarısında teşkilat kurmuş olma
koşulunda yer alan,geçmesi gereken en az altı aylık süre, sadece
illerin en az yarısında teşkilat kurma koşulu için gereklidir.Bu
en az altı aylık sürenin geçmesi koşulu, teşkilatlanmadan sonra
yapılacak olan büyük kongre için geçerli değildir.Zira;
Siyasi Partiler
Yasasının 36. maddesi de;ülkemizdeki yasa yapma ve yazma
tekniğinin kötülüğünden nasibini almış ve akılları
karıştırmaya müsait bir şekilde, yanlış imla ile kaleme
alınmış bir maddedir.Aslında, araya virgül konulacak yerde, “ve”
konulmak suretiyle, madde akılları karıştırmaya müsait hale
gelmiştir.Seçimlere katılabilmek için asıl olan, illerdeki
teşkilatlanma olup,bu nedenle oy verme tarihinden önce geçmesi
gereken en az altı aylık süre, teşkilatlanmaya ilişkindir,yasanın
öngördüğü teşkilatın kurulmasından sonra yapılacak olan
büyük kongrenin, seçimden en az altı ay önce yapılmasının,
hiçbir haklı nedeni ve mantığı yoktur,YSK; bu 36. maddeyi,
temsilde adalet,milli iradeye saygı ilkelerine uygun bir şekilde,
lafzi değil gai yorumlayarak,demokrasi sınavından başarıyla
çıkmak zorundadır.
Yüksek
Seçim Kurulunun; önemine binaen, bizzat kendisine ait web sayfasına
da koyduğu, 298 sayılı Seçimlerin
Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında
Kanunun;Yüksek Seçim Kurulu'nun görevlerini belirten 14.
maddesinin 4.fıkrasında yer alan kural,Siyasi Partiler Yasasının
36. maddesinin kötü yazılımından kaynaklanan kafa karışıklığını
açıkça gidermektedir.
298.
sayılı kanunun 14. maddesinin 4.fıkrasında yazdığı gibi,
Yüksek Seçim Kurulu;
seçim gününden en az altı ay önce yapılıp yapılmadığına
bakmaksızın, tüzüğüne göre,ilk genel kongresini yapmış
olan,illerin en az yarısında
ve
en az altı ay evvel il ve ilçe teşkilatını kurmuş bulunan İyi
Partinin adını tespit ve ilan etmek,seçimlere katılma hakkını
tescil etmek zorundadır.
Halkın
iradesine saygılı,katılımcı hür ve Demokrat bir hukukçu olarak
dileğimiz,Yüksek Seçim Kurulunun;16.Nisan.2017 de yapılan Anayasa
Halk Oylamasında açıkladığı milli iradeye olan saygısını ve
samimiyetini sürdürerek,saray'ın değil halkın iradesine sahip
çıkmak suretiyle, açık yasa hükümlerini de uygulayarak,bu
demokrasi ve tarafsızlık sınavından başarıyla çıkması ve İYİ
Parti'yi seçim dışına atmamasıdır. 20/04/2018
Güner
YİĞİTBAŞI
Hukukçu-Em.Hakim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder